Automobil racing

Det var først i 1895, i USA, at det første billøb blev holdt. Grunden til dette væddeløb var, at man ville teste de amerikanske biler og gøre biler mere kendte blandt offentligheden. Der var i disse første år mange kørere, som blev dræbt i meget farlige ulykker på banerne. Selvom der var mange uheld og ulykker, så stoppede det ikke bilproducenterne fra at sende deres biler dertil. Der var et kæmpestort løb efterauto-racing-583032_960_720 Første Verdenskrig i 1919, hvor racer Arthur Thurman blev dræbt og Louis LeCocq blev brændt ihjel, da deres biler styrtede sammen.

Der var det første Verdens Mesterskab i racing i 1925, hvilket ikke var for individuelle personer, men for bilproducenter. Desværre på grund af alt for mange ulykker, droppede bilproducenterne at deltage i væddeløbene i næsten 10 år. Derfor ændrede man reglerne for racing og racerbilerne. De eneste biler, der kunne deltage i konkurrencerne, var biler med en bestemt motor.

Økonomien

Man kan tjene masser af penge på at køre løb. Det er dog vigtigt, at man tjener penge ved at sælge det specifikke bilmærke. Bilerne i sig selv er utroligt dyre. Når bilerne skal transporteres fra det ene sted til et andet, bruges der igen virkelig mange penge på transporten. De hold, der arbejder for bilproducenten ved et væddeløb, skal også have en løn, og det er ikke en minimumsløn, de får. De bliver taget rigtig godt af. Der bliver sørget for deres tøj, mad og ophold. De tjener penge ved at sætte annoncer på deres biler, når bilerne er ude på banen.

Racerkørende får også en ekstremt god løn, de er ligesom super stjerner. Hvis man er en berømt ingeniør, kan man få et arbejde hos et af bilproducenternes teams og tjene en perfekt løn. Store firmaer prøver at blive sponsorere for de bedste racer kørere, så de kan tjene penge og blive mere anerkendt i verden og i bilindustrien.